Wie overkomt het niet, na een herfst- en winterperiode in een aaneenschakeling van duistere uren? De dagen worden stukje bij beetje een ietsepietsie langer, het zonnetje laat zich wat vaker zien en dan ineens op een goede morgen, is het er, dat onbestemde gevoel . . . . . DE LENTEKRIEBELS. Ze zijn er gewoon ineens, zonder vooraankondiging, zonder belletje of mailtje vooraf en ook niet bij iedereen gelijktijdig. Het zit gewoon in de natuur van de aardbewoners in gebieden met sterk verschillende jaargetijden.
Echter . . . voor een bepaald soort lentekriebels ligt het wél vast en worden ze reeds lange tijd vooruit gepland en in de steigers gezet. Het zijn de jaarlijks terugkerende muzikale FSI-lentekriebels en daarvan ligt datum, plaats van handeling en zelfs uur van aanvang reeds ver van tevoren vast. In 2016 was het 5 mei, Parkstadtheater 19:30u. Het was dit jaar de 6e opeenvolgende keer dat de muzikale kriebels gepresenteerd werden. Ons koor is trots en verheugd dat het telkens een belangrijke rol mag spelen in zowel uitvoerende als muzikaal programmerende zin.
Voor dit jaar werd gekozen voor een uitbundige programmering met een sterk nostalgisch karakter. In een combinatie van Harmonieorkest, mannenkoor, sopraan en (hard)rockgroep werd over het publiek een overweldigende stroom van muzikaal geweld uitgestort, dat zowel emotioneel als fysiek in alle lichaamsdelen te voelen was.
Voor de pauze stonden Harmonie Sainte Cécile (Eijsden; o.l.v. Jan Cober), traditiegetrouw de gezamenlijke mannenkoren DSM•SABIC (Geleen) en RMK’21 (Brunssum) (beide o.l.v. Wim Schepers) en de sopraan Kim Savelsbergh op de bühne. Zij presenteerden een bonte aaneenschakeling van muzikale hoogstandjes met koorwerken uit de cyclus “this land of ours” van Karl Jenkins, opera aria’s uit “La Bohème” en “Rusulka” en musical werken uit “Chess” en “Naughty Marietta”.
Na de pauze stond het publiek (hoofdzakelijk bestaande uit, in alle eerbied, de gepensioneerde leeftijdsgroep) een nostalgisch spektakel te wachten met de uitvoering van “Concerto for Group and Orchestra” (Deep Purple).
“Concerto For Group And Orchestra” werd gecomponeerd door de organist van Deep Purple, Jon Lord en voor het eerst uitgevoerd in een concert in de Royal Albert Hall in Londen, met het Royal Philharmonic Orchestra, gedirigeerd door Malcolm Arnold. Het concert vond plaats op 24 september 1969 en werd live door de BBC-radio uitgezonden. Na nog enkele uitvoeringen was de partituur van het concert jarenlang onvindbaar, maar de Goudse componist Marco de Goeij herschreef het, zodat het opnieuw kon worden opgevoerd. Het concerto is oorspronkelijk geschreven voor Group en Symfonieorkest en moest dus een grondige herbewerking ondergaan voor de uitvoering met een Harmonieorkest.
Voor deze uitvoering op 5 mei werd de Harmonie Sainte Cécile aangevuld met een gelegenheids-rockgroup bestaande uit Thijs Schrijnemakers (Hammondorgel), Jan Formannoy (bas), Jules Piters (drum), Marc Rutten (gitaar) en Luc Devens (zang). Het spektakel werd met groot enthousiasme door de toehoorders ondergaan en velen toonde dit met een lichaamstaal en gezichtsexpressie die minstens vijftien jaar onder de gemiddelde leeftijd van de aanwezigen lag.
Donderdag 5 mei 2016, Hemelvaartsdag en Bevrijdingsdag, mag het een wonder heten dat dit concert zowel hemels als bevrijdend was? Voor organisatie en alle deelnemers een grote pluim en een uitbundig dankjewel !!!
Er zijn helaas geen foto’s van het concert beschikbaar.