zaterdag 15 oktober 2011 in de Stadsschouwburg te Sittard
Door: Piet Besselink Coördinator Rayon Swentibold
Met de mooie kleurklank van DSM·SABIC in gedachten van vorige concerten, die ik mocht meemaken, gingen we met een goed gevoel naar de schouwburg.
Staan me daar twee vleugels, komen er ook nog eens 2 koren en Carel Kraayenhof die niet meer stuk kan sinds hij tranen ontlokte tijdens de bruiloft van Maxima met onze Willem-Alexander. Zou hem dat vanavond ook lukken bij ons?
We hadden al heel vroeg kaarten besteld en zaten zodoende op schitterende plekken. Presentator John Bröcheler met zijn unieke stemgeluid (deed me weer terugdenken aan het optreden in de kloosterbibliotheek) moest nog even z’n plek vinden in een fauteuil á la Willem Nijholt.
Ondanks dat je The Awakening vaker hebt gehoord krijg je toch weer kippenvel, vooral als dat zo schitterend pp wordt gebracht door beide koren. Venlona had ik voor het laatst gehoord toen Ger Withag nog op de bok stond. Dat was nog in de tijd dat 3-koren concerten populair waren.
Carel Kraayenhof met z’n tango ensemble, wat moet je daar nog van zeggen, als je ook oude tango muziek spaart? Herkenning, apart, mooi noem maar op en dan ook nog eens met sublieme dansers. Ze had iets jonger mogen zijn, maar ja je kunt niet alles hebben. Heerlijk hoe die Carel die tonen uit z’n bandonion tovert. We kregen ook nog wat geschiedenis over het instrument van Heinrich Band uit Krefeld. De huidige Bandonion heeft een spanwijdte van 1,5 m, 74 tonen (37 knoppen) aan de melodiekant en 70 aan de baskant (35 knoppen). Vooral Noord-Limburg/Brabant kende goede spelers op deze afstammeling van de konzertina. Maar ook het ensemble, stuk voor stuk schitterende musici.
Peter Vos, inmiddels ook mee mogen maken in de Basiliek te Sittard brengt Santo in een arrangement van Tore Aas waar hij zingt over de macht van God. Het koor leek mij iets machtiger dan de solist, maar het is heel hard werken in onze schouwburg.
La Rosa y del sauce van de Argentijnse componist en pianist Carlos Guastavino past heel mooi in dit programma en wordt subtiel door Peter uitgevoerd. Chapeau voor de uitvoering van de werken uit Welsh; Cantilena en Suo Gan van Karl Jenkins. Ik heb het ook nog even bekeken op You Tube maar jullie uitvoering vond ik prachtig. Het slagwerkensemble van de “Phil oet Zitterd” hebben volgens mij alles uit de kast gehaald om zo intens slagwerk aan ons te laten horen.
Verrassend zijn ook de Pipers die Amazing Grace spelend de zaal in kwamen vóór de pauze.
Na de pauze werden we weer mooi onderhouden met tango hoogstandjes van Carel en zijn ensemble met absoluut hoogtepunt Adios Nonino van Astor Piazollo, mooi met het koor op de achtergrond.
Bij Come to the Music en Toccata of Praise van J. Martin komt het sprankelende spel op 2 piano’s goed tot zijn recht. Jubelende muziek, echt passend bij een Jubileumconcert. De grote verrassing waren voor mij toch wel de werken van Maierhofer. Heerlijke Afrikaanse muziek waar ook Peter helemaal los kwam. Met deze programmering krijg je dus echt een hele mooie avond waar je kostelijk wordt geamuseerd en waar je met genoegen aan terug denkt.
Vrienden van DSM·SABIC proficiat met jullie 60 jaar jubileum. De droom had ik niet maar Passie en Ontroering hebben jullie ons zeer zeker gebracht.